Evenimente

<< Înapoi

Proiect Erasmus: Flipped Classroom - Clasa rasturnata

11 Jun 2023

<p>Proiect Erasmus: Flipped Classroom - Clasa rasturnata</p>

About the project

Flipped classroom (FC) is a pedagogical approach in which the conventional notion of classroom-based learning is inverted, so that students are introduced to the learning material before class, with classroom time then being used to deepen understanding through discussion with peers and problem-solving activities facilitated by teachers. Although using FC methods has multiple benefits and is growing popularity, researchers and practitioners indicate that among impediments of widespread usage of FC methods are the additional time and technological support in relation to development of flipped learning activities. The flipped approach often involves the investment of significant time and energy on the part of instructors (e.g., recording video lectures; designing additional in-class activities). It is therefore recommended for teachers flipping their courses in team. By working in team, teachers can share their experiences of implementing flipped classrooms as well as their teaching resources.

In the course of the “Developing Flipped Methods for Teaching” project flipped learning pedagogical material (out-of-class tasks, preassessment tools, in-class activities) were developed for teaching introductory psychology subjects during an academic year. Project ouputs help overcoming the difficulties of elaborating multiple materials for teaching with flipped classroom design. By collaboration of six education institutions the developed materials are available in seven languages (English, Romanian, Hungarian, Portuguese, Bulgarian, Slovak and Greek), tackling a gap between educational research and practice.

The main intellectual output of the project are the pedagogical materials for teaching an entire course of psychology with flipped classroom (FC) methods (materials for 30 courses), available in seven languages. Each pedagogical material is composed of instructional video, out-of-class work plans (online activities) associated with low-stakes formative assessments as well as in-class activities and assessment tools.

A questionnaire for surveying data regarding using FC methods in teaching social sciences was implemented. Survey results will reveal the FC methods and sources used by teachers and academic staff from six partner countries. Results can be used as sources for developing pedagogical materials. Moreover, by publishing the results a source of inspiration will be available for teachers and policymakers for introducing flipped methods in the teaching practice.

Teachers from higher and secondary education institutes are provided with the necessary materials for teaching the subject of psychology with flipped classroom methodology. Studies indicate that when changing traditional methods to flipped classroom student’s performance and satisfaction will improve. FC methods increase student’s motivation and their self-confidence, their commitment to learn.

 

Developing Flipped Methods for Teaching (DFM) – Erasmus+  Strategic Partnership for Higher Education Project

 

Project number

2020-1-HU01-KA203-078844

Coordonator

Károli Gáspár Református Egyetem

 

Project duration 30 months

2020.12.31-2023.06.30

Project homepage

http://kre.hu/dfm

Project in the official database

https://erasmus-plus.ec.europa.eu/projects/search/details/2020-1-HU01-KA203-078844

Partnership

  •          Károli Gáspár Református Egyetem (Hungary)
  •          Colegiul National Pedagogic Mihai Eminescu (Romania)
  •          Burgaski Svoboden Universitet (Bulgaria)
  •          Universidade de Coimbra (Portugal)
  •          Univerzita J. Selyeho (Slovakia)
  •          European University Cyprus (Cyprus)

Despre proiect - limba română

Clasa Răsturnată - CR (Flipped Classroom) este o abordare pedagogică în care noțiunea convențională de învățare la clasă este inversată, astfel încât elevii sunt familiarizați cu materialul de învățare înainte de orele de curs, iar timpul petrecut în clasă este apoi folosit pentru a aprofunda înțelegerea prin discuții cu colegii și activități de rezolvare a problemelor facilitate de profesori. Deși utilizarea metodelor CR are multiple beneficii și este din ce în ce mai populară, cercetătorii și practicienii indică faptul că printre impedimentele utilizării pe scară largă a metodelor CR se numără timpul suplimentar și sprijinul tehnologic în legătură cu dezvoltarea activităților de învățare inversată. Abordarea inversată implică adesea o investiție semnificativă de timp și energie din partea instructorilor (de exemplu, înregistrarea cursurilor video; conceperea de activități suplimentare în clasă). Prin urmare, este recomandat pentru profesorii care își flipesc cursurile în echipă. Lucrând în echipă, cadrele didactice își pot împărtăși experiențele de implementare a cursurilor flipped, precum și resursele didactice.

În cadrul proiectului "Developing Flipped Methods for Teaching" au fost elaborate materiale pedagogice de învățare inversată (sarcini în afara orelor de curs, instrumente de preevaluare, activități în clasă) pentru predarea disciplinelor introductive de psihologie pe parcursul unui an universitar. Rezultatele proiectului ajută la depășirea dificultăților legate de elaborarea de materiale multiple pentru predarea cu designul "Clasa Răsturnată". Prin colaborarea a șase instituții de învățământ, materialele elaborate sunt disponibile în șapte limbi (engleză, română, maghiară, portugheză, bulgară, slovacă și greacă), abordând un decalaj între cercetarea și practica educațională.

Principalul rezultat intelectual al proiectului sunt materialele pedagogice pentru predarea unui întreg curs de psihologie cu metode de tip "Clasa Răsturnată" (CF) (materiale pentru 30 de cursuri), disponibile în șapte limbi. Fiecare material pedagogic este compus din materiale video instructive, planuri de lucru în afara orelor de curs (activități online) asociate cu evaluări formative cu miză redusă, precum și activități în clasă și instrumente de evaluare.

A fost implementat un chestionar de sondare a datelor privind utilizarea metodelor CR în predarea științelor sociale. Rezultatele sondajului vor dezvălui metodele și sursele de CF utilizate de cadrele didactice și personalul academic din șase țări partenere. Rezultatele pot fi folosite ca surse pentru dezvoltarea de materiale pedagogice. În plus, prin publicarea rezultatelor, o sursă de inspirație va fi disponibilă pentru profesori și factorii de decizie politică pentru introducerea metodelor "flipped" în practica didactică.

Profesorilor din institutele de învățământ superior și secundar li se pun la dispoziție materialele necesare pentru predarea disciplinei psihologie cu metodologia Clasa Răsturnată. Studiile indică faptul că, atunci când se schimbă metodele tradiționale cu cele Clasa Răsturnată, performanța și satisfacția studenților se vor îmbunătăți. Metodele CR cresc motivația studenților și încrederea în sine, angajamentul lor de a învăța.

 

A projektről röviden - magyarul

A tükrözött osztályterem (Flipped Classroom, FC) egy olyan pedagógiai megközelítés, amelyben az osztálytermi tanulás hagyományos felfogása megfordul, így a tanulók a tanítás előtt megismerkednek a tananyaggal, majd a tanítási időt arra használják fel, hogy a megértést a társakkal folytatott megbeszélések és a tanárok által segített problémamegoldó tevékenységek révén elmélyítsék. Bár az FC-módszerek alkalmazása számos előnnyel jár és egyre népszerűbb, a kutatók és a gyakorlati szakemberek szerint az ilyen módszerek széles körű alkalmazásának akadályai között szerepel a fordított tanulási tevékenységek fejlesztéséhez szükséges többletidő és technológiai támogatás. A tükrözött megközelítés gyakran jelentős idő- és energiabefektetéssel jár az oktatók részéről (pl. videoelőadások rögzítése; további tanórai tevékenységek tervezése). Ezért ajánlott a kurzusaikat csapatban flippelő tanárok számára. A csapatmunkával a tanárok megoszthatják egymással a flipped classroomok megvalósításával kapcsolatos tapasztalataikat, valamint a tanítási forrásaikat.

A "Flipped módszerek fejlesztése a tanításhoz" projekt során flipped learning pedagógiai anyagokat (órán kívüli feladatok, előértékelési eszközök, órán belüli tevékenységek) dolgoztak ki a bevezető pszichológia tantárgyak tanításához egy tanév során. A projekt eredményei segítenek leküzdeni a többféle tananyag kidolgozásának nehézségeit a flipped classroom kialakítással történő tanításhoz. Hat oktatási intézmény együttműködésével a kifejlesztett anyagok hét nyelven (angolul, románul, magyarul, portugálul, bolgárul, szlovákul és görögül) állnak rendelkezésre, így az oktatási kutatás és a gyakorlat közötti szakadékot is áthidalják.

A projekt fő szellemi eredménye egy teljes pszichológia kurzus flipped classroom (FC) módszerekkel történő oktatásához szükséges pedagógiai anyagok (30 kurzus anyagai), amelyek hét nyelven állnak rendelkezésre. Minden pedagógiai anyag oktatóvideókból, órán kívüli munkatervekből (online tevékenységekből) áll, amelyekhez alacsony tétű formatív értékelések, valamint az órán belüli tevékenységek és értékelési eszközök kapcsolódnak.

A társadalomtudományok oktatásában az FC-módszerek használatára vonatkozó adatok felmérésére kérdőívet alkalmaztak. A felmérés eredményei feltárják a hat partnerország tanárai és oktatói által használt FC módszereket és forrásokat. Az eredmények forrásként használhatók a pedagógiai anyagok fejlesztéséhez. Ezen túlmenően az eredmények közzétételével a tanárok és a politikai döntéshozók számára inspirációs forrás áll majd rendelkezésre a flipped módszerek bevezetéséhez a tanítási gyakorlatban.

A felső- és középfokú oktatási intézmények tanárai megkapják a pszichológia tantárgy flipped classroom módszerrel történő oktatásához szükséges anyagokat. A tanulmányok azt mutatják, hogy a hagyományos módszereknek a flipped classroomra való átváltásakor a diákok teljesítménye és elégedettsége javulni fog. Az FC módszerek növelik a diákok motivációját és önbizalmát, a tanulás iránti elkötelezettségüket.